Чому ми не створюємо копії сайтів

Вчора черговий "клієнт" попросив зробити точну копію одного відомого сайту. На цей раз мова йшла про новини, але суть "прохання" від цього не змінилася. І я знову витратив півгодини свого часу, пояснюючи, чому це робити, не варто. Тому вирішив зробити запис, щоб потім просто давати таким клієнтам посилання.

По-перше, мені взагалі не подобається завдання "точна копія". Крім чисто юридичних проблем, які завдяки неефективності авторського права не дуже турбують замовників, є ще і моральні принципи. Так ось - з моральної точки зору "точна копія" є не що інше, як плагіат. І коли мене просять це зробити, я чую перший тривожний дзвіночок, який означає, що можливо з таким замовником не варто мати справи. Якщо він не усвідомлює (а ще гірше, якщо усвідомлює), що так робити не дуже добре - це значить, що в будь-який момент такий замовник може і по відношенню до мене зробити щось недобре. Затримати оплату, або не розрахуватися повністю - та хіба мало що може прийти в голову людині, яка не розрізняє хороше і погане. Більш того - копія сайту з великим рівнем достовірності визначається пошуковою системою, і про просування сайту можна сміливо забути.

По-друге, зазвичай замовники не уявляють наскільки складно зробити "точну копію". Для цього треба проаналізувати сайт-оригінал до найдрібніших деталей, знати його вздовж і поперек. Причому не тільки в плані відображення інформації, а й реакцію на ті, чи інші дії користувача, або адміністратора, внутрішнє "спорядження". А це займає неймовірно багато часу. І все одно потім виявиться, що десь ви пропустили, тому що на момент аналізу якась функція була відсутня або здавалася неважливою, а для замовника саме вона є найбільш помітною. А все інше, що робилося з працею і нервами, він взагалі не бачив і не знав що це потрібно. Якщо проводити аналогії, то замовник просить будинок, точно, такий як у сусіда, але бачить він тільки фасад і двір, а мені треба знати, як зроблено стіни, як проведена комунікації, де газ, де вода ну і все до останнього цвяха на горищі .

По-третє, я не дуже собі уявляю поява "клону" в тому ж сегменті і фактично для тих же користувачів. Невже замовник не думає, що люди не помітять? І яке про нього буде думка потім? "Неможливо придумати нічого свого, просто скопируй" - це як мінімум. А я, як виконавець, після цього теж повинен жити в нашому місті і думати про свою репутацію.

По-четверте, зазвичай замовлення копії сайту означає, що клієнт не розбирається в справі взагалі, він просто хоче ресурс. А це в свою чергу завжди неймовірні труднощі в подальшому спілкувань. Від неприйняття елементарних речей (а чому у нас не така адреса) до глобальних (я теж хочу, щоб ми гуглі були на першому місці) і пояснювати це не просто важко, а неможливо, якщо людина спочатку вважає, що їй не потрібно розбиратися в тому , чого ж вона хоче від сайту.

П'яте - це повна відсутність уяви. Замовник не може собі уявити інший варіант, ніж той, що йому сподобався. Досвід показує, що такі замовники не сприймають попередні макети і пояснення на кшталт "тут буде відеоролик" не повірите, але такі клієнти вимагають зняти справжній відеоролик і поставити його, тобто зробити все "вживу". А якщо потім виявиться, що це не увійде в остаточну версію сайту, то (УВАГА) - клієнт за це не заплатить. По крайней мере, більшість так і намагалися зробити.

Шосте - замовник не довіряє мені як професіоналу. Сайт, наприклад він, бачить, а мою роботу ще немає. Питання - навіщо тоді взагалі до мене звертатися? Наймай тих, хто робив сайт, який понравілся.Вот з цих причин ми НЕ робимо копії сайтів. До речі всі вищенаведені аргументи так і не дійшли до потенційного клієнта і після всього вищесказаного він просто запитав "Ні, але ви можете це зробити?". Тоді я просто назвав таку суму, від якої у нього дуже витягнулося обличчя, і він тільки пробурмотів "я подумаю" на прощання.