Пошуковик і користувач - проблеми взаємин при створенні сайтів в Києві та світі

У своєму житті людина нерідко стикається з проблемою вибору. Зробити вибір в правильному напрямку йому допомагають близькі люди, а також лікарі людських душ - психологи. В якійсь мірі, робити правильний вибір допомагають також і пошукові машини. Дуглас Меррілл - віце-президент Google по розробкам, який офіційно також є IT-директором цієї компанії, не має технічної освіти, при цьому він має докторський ступінь з психології. Таким чином, він поєднує в собі вміння управляти, професійно володіє технічними знаннями і є тонким дипломованим психологом. Але самого віце-президента зовсім не турбує протиріччя між його діяльністю і освітою, адже по суті обрані ним сфери ідентичні: «Психологи допомагають людям боротися з їх проблемами, приймати правильні рішення. Пошукові машини за великим рахунком роблять те ж саме - допомагають робити правильний вибір ».

Дуглас Меррілл вважає, що найближчі 20 років будуть досить перспективними в розвитку сфери пошукових технологій. 10 років тому, коли виникла пошукова система Google, багато хто прийшов до висновку, що проблема пошуку в Мережі відтепер буде вирішена. Потрібно буде просто описувати кожен новий сайт кількома ключовими словами, і цього буде достатньо для повноцінного інтернет-пошуку. Тим часом, зміст англомовного Інтернету змінюється кожен місяць на 10%. А для того, щоб індексувати всі нові сайти, та ще й на сотні мов, потрібні величезні трудовитрати і незліченну кількість часу.

Пошук в Інтернеті стає практично самостійною наукою, і як будь-яка інша наука, він вимагає досконального вивчення і виявлення все нових подробиць про її функціонуванні. Тому для виведення більш точних результатів потрібно зробити так, щоб процес аналізу пошуку в Мережі проходив якомога ефективніше.

Наприклад, користувач хоче знайти певну інформацію. Він вводить в рядок пошуку слово «Психоаналіз», і якщо його увагу привертає якийсь сайт, значить, його текстове наповнення оповідає про психоаналізі. Таким чином, чим більше людей зроблять свій вибір на користь цього сайту, тим вище він буде в результатах пошуку. Так і Дуглас Меррілл вважає, що майбутнє пошуку безпосередньо пов'язано з методичним вивченням поведінки кожного користувача глобальної павутини.

Існує також досить популярна концепції під назвою Web 2.0, яка виступає за безпосередню участь самих користувачів у вивченні процесу пошуку в Мережі. Але справа в тому, що навіть найбільша кількість користувачів не зможе замінити розумні комп'ютери, які щомиті фільтрують, запам'ятовують і аналізують всю інформацію про дії користувача в Інтернеті. Завдяки тому, що пошукові системи щогодини отримують безмежну кількість відомостей про відвідувачів Мережі, як в геометричній прогресії буде рости їхня перевага перед невеликими інтернет-компаніями.

При цьому локальні пошуковики розташовують кращої релевантність пошуку, так як мають можливість говорити з користувачем на одній мові. Тут же виникає питання про те, що крім усього перерахованого вище, користувачеві також потрібна допомога при знаходженні інформації мовою, якої він не знає. Наприклад, дати можливість студенту-французу знайти запит про життєдіяльність Льва Толстого російською мовою, щоб він міг отримати доступ до російської частини Інтернету.
Уже зараз, позначивши пошук словом Blok, будь італієць знайде цитати зі знаменитої поеми Блоку «Дванадцять» російською мовою. А через кілька років аналогічні цитати будуть доступні йому вже і на італійському.

Уже знайомий нам, Дуглас Меррілл впевнений, що в світі, схожий на велике село, такий переклад буде набагато популярніші і з кожним днем ​​ця затребуваність зростатиме все більше і більше. Пошукові системи будуть ставати все розумнішими і розумнішими. Вони будуть не тільки перекладати слова, але також будуть враховувати національні особливості користувальницького запиту. Американець і російський отримають різні результати, забивши в рядок пошуку слово «президент», адже кожен з них буде мати на увазі свого нині правлячого главу держави. І все ж, кожен день мільйони користувачів як працьовиті мурашки, будуть самостійно знаходити чіткі зв'язки між різними складовими частинами Мережі. Пошуковику залишиться лише зафіксувати їх.

Однією з найважливіших завдань для пошукових систем як і раніше залишається вміння розпізнавати і якомога чіткіше розуміти запит користувача. Осмислити, наприклад, що, якщо користувач шукає «найбільшого жирафа в світі», він має на увазі не його вага, а його зростання.

Щоб йти в ногу з розвитком пошукових систем і досягти успіху ще більше, пошукова система Google має знаходити і накопичувати ще більше інформації про своїх користувачів і якомога якісніше інтерпретувати їх запити. Але це може бути досить ризикованим кроком, адже компанія може зловживати такого роду відомостями і продавати їх, при цьому сама може стати жертвою хакерів.

Дуглас Меррілл переконаний, що будь-яка IT-компанія може попастися на чіпку вудку хакерів. Тому пошукова система Google особливо ретельно дбає про захист своїх даних. Компанія не повідомляє ні про кількість, ні про дійсному місці розташування серверів, на яких зберігаються всі відомості. Сам віце-президент Google відзначає, що і мови не йде про те, щоб в майбутньому торгувати даними про своїх користувачів. Інакше виникає питання - а хто в такому разі буде звертатися через них інформацію?

Найближчим часом, вважає він, вляжуться і розмови про те, що гряде вторгнення пошуковиків в зону чужої інтелектуальної власності. Інтернет-бізнес за останні роки неабияк поплескав Google. На цю пошукову систему вже кілька разів вішали звинувачення в порушенні авторських прав. Першими це спробували зробити американські літературні спільноти, які оголосили протест проти проекту Google Book Search, який дозволяє вести пошук в книжкових текстах. Другими протестували видавці газет, журналів і новинних агентств. Останні звинувачували компанію в тому, що вона позбавляє їх деякої кількості прибутку, розміщуючи в розділі «Новини» найсвіжіші і сенсаційні статті. Віце-президент Google вірить в те, що скоро всі вони усвідомлюють користь відомого пошуковика і зрозуміють, що в зв'язку з відсутністю на їхніх сторінках реклами, він призводять до них читачів, а не відбирає їх.